Seldén

Seldén Mast presenterar en elvinsch samt ett helt nytt koncept för hantering av rullstorsegel.  

E40i

Mats-Uno Fredriksson informerar:

Den främsta kundnyttan är möjligheten att få bekvämligheten av en elektrisk fallvinsch monterad på rufftaket utan att inkräkta på ståhöjden inne i båten. Motorn är helt integrerad i trumman vilket gör att man inte slår pannan blodig när man går in i akterruffen.

Dessutom, vinschen är betydligt enklare att montera än andra elvinschar eftersom den inte kräver en stor ursågning i däcket. Linans ingångsvinkel motsvarar en normal vinsch så det blir inget krångel med att rikta om avlastarna.

E40i kommer att erbjudas med en rostfri trumma, alternativt en svartanodiserad aluminiumtrumma.

Ett begränsat antal av varje modell finns framme i december och vi har full produktion i januari. 

Rekommenderade priser, komplett paket innehållande vinsch samt tillhörande elektronik (spänningsomvandlare/huvudswitch med säkring/tryckknappar/motorstyrningsenhet/strömkablar/SEL-Bus kablar)

471-540-10 Rostfri E40i : SEK 39400:-

471-540-20 Aluminium E40i : SEK 37500:-

Priserna inkluderar moms.

Synchronized Main Furling (SMF)

Vi har testat systemet på 16 båtar under sommaren och 5 av dem seglade även säsongen 2018. SMF blir en klockren uppgradering för våra rullmaster av modell RB och vänder sig direkt till målgruppen seglare som är villiga att investera i ett förlängt liv till sjöss med bekvämlighet och säkerhet för en liten besättning. 

För att rulla ut seglet trycker man på ”UT” knappen och vinschen tar hem slacket i uthalet samtidigt som mastmotorn rullar ut seglet. Detta sker synkroniserat, dvs vinschen anpassar sin hastighet efter lasten i uthalet. 

För att rulla in seglet lättar man på uthalet, och låter linan glida ur handen medan man trycker på ”IN” knappen.

Rekommenderat pris inklusive moms för mastmotor + E40i + elektronik blir SEK 85000:-. Den seglare som redan har nya modellen av Furlex Electric har redan en spänningsomvandlare som även hanterar mastmotorn och E40i vinschen. 

De flesta rullmaster står på däck och montering sker med fördel när masten är nedtagen genom att skoningen demonteras och motorn förs in i masten underifrån. Motorn är helt integrerad i masten och kopplas till den befintliga inrullningsväxeln. En frikoppling gör att man kan hantera sin rullmast med ett vinschhandtag vid eventuellt strömbortfall. Installation ska utföras av en professionell riggare som är auktoriserad av Seldén.